نقشه راه گردشگری شاهرود
نوشته شده توسط : نیما زمانی

نقشه راه گردشگری شاهرود

شاهرود زیباترین شهر استان سمنان است.تمام خیابان های این شهر پر است از درختان چنار تنومند.پاییز که به این شهر سفر کنید زیرپایتان پر است از برگ‌های رنگی.

 اگر تا‌کنون به استان سمنان سفر نکرده‌اید، حتما در فرصتی مناسب سفر به شاهرود را در دستورکار خود قرار دهید. شاهرود زیبا که خیلی از طبیعت گردان همچون محمدعلی اینانلو عاشق آن هستند. این شهر که هم کوه دارد هم کویر و هم جنگل ، تنها حدود دو ساعت با دریا و سه ساعت با مشهد فاصله دارد و در پاییز زیباتر هم می‌شود چرا که در تمام کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر درختان چنار تنومندی وجود دارند که در خزان برگ‌های رنگی‌شان زیر پاهای‌تان می‌ریزد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در شاهرود می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

 

این شهر تاریخی در دوران حکومت فتحعلی‌ شاه قاجار به دلیل داشتن زمین‌های قابل کشت، دسترسی به منابع آبی، آب‌وهوای مطبوع و کوه‌ها و تپه‌های اطراف، که نقش مهمی در وضعیت دفاعی شهر داشتند، رونق زیادی یافت و به شهری پرجمعیت تبدیل شد. بسطام و چخره از نا‌م‌های قدیمی این شهرند. قسمت شمالی شهرستان شاهرود آب‌وهوایی کوهستانی دارد و قسمت جنوبی آن گرم و کویری است و این موضوع باعث به وجود آمدن جاذبه‌های طبیعی گوناگونی در این شهر شده است.

 

جنگل ابر

 

شاهرود است و جنگل ابر، طبیعت دوستان اولین انتخاب‌شان برای شاهرود، جنگل ابر است. لطفا در این سفر پر انرژی باشید که جنگلی وسیعی پیش‌رو است و راه زیاد.

 

همین‌طور که از روستای خشک و بی آب و علف ابر 12 کیلومتر بروید، وارد جنگلی می‌شوید که قدمتش به 40 میلیون سال پیش بر‌می‌‌گردد. اینجا بخشی از جنگل‌های هیرکانی است که از دوران ژروسیک، دوره سوم زمین شناسی تا به الان اینجا حضور دارند. اطراف جنگل ابر، رشته کوه‌های البرز است که ضخامتشان در اطراف جنگل کاهش می‌یابد و ابرها پشت کوه‌ها می‌مانند و از لابه‌لای دره‌ها به سمت جنوب فرار می‌کنند. 6 ماه اول بهار و تابستان حجم ابرها بیشتر از نیمه دوم سال است.همیشه ابر را بالای سرتان می‌دید؟ در جنگل ابر انگار آسمان به زمین می‌آید. اینجا ابرها با شما قدم می‌زنند کنارتان هستند! همین‌طور که در جنگل قدم می‌زنید، درختان فرو رفته در ابر و گونه‌های مختلف گیاهی(85 گونه گیاهی در جنگل وجود دارد و تنوع گیاهی وسیعی دارد) را می‌بینید. در ماه فروردین و اردیبهشت در دشت‌های کنار جنگل، دشت‌ها پر از بابونه وحشی می‌شوند. در مسیر تپه‌ها، آبشارها و چشمه‌ها را می‌بینید. اگر دوربین شکاری داشته باشید می‌توانید آشیانه پرندگان در مسیر را ببینید.

 

چشمه هفت‌رنگ مجن

 

در 25 کیلومتری شمال شاهرود، در شکاف دره‌های قله 4000 متری شاهوار، روبروی باغات فرحزاد چشمه‌ای رنگین کمانی از دل زمین می‌جوشد. اگر از داستان نامش شروع کنیم به نمای رنگین کمانی چشمه بر‌می‌گردد. وجود مواد معدنی، کانی، ماسه سنگ، ذغال سنگ و رسوبات آهن در مسیر آب گوگردی چشمه، آب را به رنگ‌های فیروزه‌ای، قهوه‌ای، نارنجی، آبی، جیوه‌ای، سورمه‌ای و صابونی در می‌آورد. در مسیر رسیدن به چشمه بوهای مختلفی به مشامتان می‌خورد که چندان خوشایند نیست و به‌دلیل گوگردی بودن آب است و همین ویژگی خاصیت درمانی برای بیماری‌های پوستی، استخوانی و عضلانی دارد. آب چشمه هر  چقدر از محل اصلی فاصله می‌گیرد رنگ و بوی‌شان کاهش می‌یابد تا جاییکه در منطقه گرو کاملا بدون رنگ و بو است و قابل استفاده در کشاورزی است.در اطراف چشمه هفت رنگ مجن، چشمه‌هایی با مواد معدنی جیوه‌ای که بخار جیوه از آن‌ها متصاعد می‌شود وجود دارد.

 

آب و هوای منطقه نیمه خشک و سرد است و این ویژگی اقلیمی موجب بالا بودن تنوع گیاهی در منطقه باشد. به‌نسبت تنوع جانوری خوبی دارد. تنوع پرندگان منطقه و پروازشان در آسمان زیبایی آسمان را دو چندان می‌کند.اگر قصد تماشای جاهای دیدنی دیگر روستای مجن را دارید می‌توانید از اهالی مهمان‌نواز روستا، اتاقی اجاره کنید. بهترین زمان سفر به این روستا، بهار و تابستان است. هم‌چنین اگر به آئین‌های محلی علاقه دارید، می‌توانید در آخرین روزهای اسفندماه به تماشای آئین "گِل هاکُنی" که توسط زنان روستا به منظور تجدید نمای خانه‌های گِلی انجام می‌شود به استقبال بهار و نوروز می‌روند، سفر کنید.

 

موزه بزرگ شاهرود

 

موزه ی بزرگ شاهرود در یک بنایی تاریخی قرار دارد، این بنا در گذشته ساختمان شهرداری بوده است و قدمتی در حدود 100 سال دارد. در این موزه مجموعه ای از آثار تاریخی و فرهنگی در دو قسمت باستان شناسی و مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است. در بخش مردم شناسی لباس ها و زیورآلات مردم منطقه را می توان مشاهده کرد و در بخش باستان شناسی نیز آثاری از تپه های تاریخی شاهرود و سمنان که مربوط به هزار سال قبل از میلاد هستند، در معرض بازدید عموم قرار گرفته اند.

 

خانه یغمایی ها

 

خانه ی یغمایی ها یکی از خانه های تاریخی شاهرود است، این خانه ی تاریخی و زیبا در حدود 100 سال پیش توسط یک معمار یزدی به نام استاد مهدی حیدریان ساخته شده است و به همین دلیل عناصری از معماری یزد مانند بادگیر در آن دیده می شود. سبک معماری این بنا بی نظیر و فرم پلان آن به صورت حیاط مرکزی است. ورودی خانه در قسمت جنوبی با یک راهرو به حیاط مرتبط می شود و یک راه پله ی مارپیچ دالان را به بالاخانه مرتبط می کند. در ضلع غربی حیاط بادگیر، حوضخانه، اتاق های میهمان، ایوان و آب انبار قرار دارند و در ضلع شمالی آن نیز اتاق های زمستانه قرار گرفته اند. حیاط این بنا محوطه ای است که با گل های رنگارنگ و درختان آلبالو مزین شده است. این بنا در حال حاضر با تغییر کاربری به اداره ی میراث فرهنگی شاهرود تبدیل شده است و بازدید از آن رایگان می باشد.

 

دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش

 

دشت شقایق و آفتاب‌گردان؛ در بهار سرخ و در تابستان طلایی است. برای طبیعت‌گردان دشت کالپوش یکی از بهترین مقاصد سفر است. وسعت و سرسبزی این دشت و واقع شدن در اقلیم نیمه‌ مرطوب، پوشش گیاهی خاصی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. در فصل بهار دشت سرسبزی به‌خصوصی دارد. اگر مایل به تماشای شقایق‌های دشت هستید، اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.

 

 اما اگر منظره دشت شقایقش را از دست دادید، می‌توانید اواخر شهریور به تماشای دشت آفتاب‌گردانش بروید. برای سفر به منطقه کالپوش و دیدن دشت که در شهر زیبای میامی است، باید به 220 کیلومتری شمال شرقی شاهرود سفر کنید و پس از رسیدن به شهر میامی به سمن شمال بروید. این دشت در روستای حسین‌آباد در 160کیلومتری میامی واقع شده است و هرساله گردشگران زیادی به خود می‌بیند. علاوه بر دشت کالپوش می‌توانید از کاروان‌سراهای تاریخی در مسیر نیز دیدن کنید. برای ایجاد تنوع در مسیر و بیش‌تر لذت بردن، می‌توانید به هنگام بازگشت گردنه ییلاقی نردین شاهرود را انتخاب کنید و از چشم‌انداز روستای تلوبین لذت ببرید.

 

بازار تاریخی شاهرود

 

با قدم گذاشتن در این بازار، می‌شود احساس کرد به دوران قاجار رفته و برای خرید مایحتاج به بازار رفته‌ایم. این بازار سرپوشیده 5 ورودی دارد، شامل کاروانسرا، گرمابه، آب انبار و مدرسه است و به خوبی معماری قدیمی خود را حفظ کرده است. مغازه‌های داخل بازار شامل پارچه‌فروشی، طلافروشی، لباس‌فروشی و خشکبار می‌شوند به ندرت شاهد مشاغل سنتی و صنایع دستی هستیم. اگر قصد خرید نمدهای رنگی و قلمه‌کاری داشتید به این بازار سری بزنید. از سوغاتی‌های دیگر شاهرود، قیسی و آلو شاهرود که شهرت جهانی دارد، 50 نوع انگور در شهر وجود دارد که از بازارهای سطح شهر می‌توان این سوغاتی‌ها را خرید.

 

پارک ملی خارتوران

اگر به پارک ملی سِرِنگِتی در کشور تانزانیا رفته باشید، تصور پارک ملی خارتوران برایتان آسان خواهد بود. پس از این پارک ملی، پارک ملی خارتوران دومین زیستگاه بزرگ حیوانات و دومین بیوسفر جهان به شمار می‌آید؛ به همین دلیل به خارتوران لقب آفریقای ایران را داده‌اند. این پارک اکوسیستمی، متنوع و مملو از گیاهان، جانوران و حشرات است.

 

آبشار نکارمن

 

نکارمن روستایی خوش آب و هواست که در فاصله ی 25 کیلومتری شاهرود واقع شده است. این روستا جمع اضداد را در خود جای داده است و به این ترتیب توانسته بهشت کوچکی را دل کویر به وجود آورد. نکارمن منطقه ی سبزی است که در میان کویری خشک جلوه گری می کند و با چشمه ها و آبشارهای خروشان گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

 

آبشار یخی آوستا

 

آبشار و قندیل یخی آوستا ابرسج از جاذبه‌های ناشناخته شهر شاهرود است که در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شاهرود واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل زمستان است که سپیدی برف به آبشار چهره دلربایی می‌بخشد و چشم‌اندازهای بی‌بدیلی را خلق می‌کند. ویژگی‌های خاص و جذاب این منطقه بسیار نادر هستند و در کمتر جای دیگری در کشور پیدا می‌شوند.

 

باغ گردشگری اورس

 

باغ گردشگری اورس، باغی زیبا برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات است که از امکاناتی نظیر فضای سبز، آمفی‌ تئاتر، فست‌ فود، کافی‌شاپ، چای دودی رایگان، فروشگاه مواد‌ غذایی، آلاچیق، کبوترخانه، پیست دوچرخه‌سواری، سالن شیشه‌ای و مسیرهای پیاده‌روی برخوردار است.

 

روستای مُجِن

 

روستای مجن با معماری خاص و پلکانی خود لقب «ماسوله کویر ایران» را از آن خود کرده است. آبشار با‌صفا و دل‌انگیز این روستا که از چشم‌انداز بی‌نظیری برخوردار است در ۳۵ کیلومتری شمال‌غرب شاهرود در منطقه‌ای زیبا برای تفریح اهالی روستا و گردشگران قرار گرفته است.

منبع : مچله چتراتا





:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: